دنیای قشنگ نو

دنیای قشنگ نو

یه ادم معمولی تو یه شهر معمولی دنبال یه دنیای قشنگ نو
دنیای قشنگ نو

دنیای قشنگ نو

یه ادم معمولی تو یه شهر معمولی دنبال یه دنیای قشنگ نو

اسطوره شناسی اسکاندیناوی : اودین

ابتدا ببینید


به انگلیسی: (Odin) سرکردهٔ ایزدان در اساطیر اسکاندیناوی است. او فرزند بور و بتسلا می‌باشد و آلفادیر به معنی «پدر همگان» نامیده می‌شود زیرا که به راستی پدر همه آسیرها در اساطیر شمال است. از پیوند او با ایزدبانویی به نام فریگ، پنج ایزد به نام‌های بالدر، هود، هرمود، تیر و براگی زاده شدند. فریگ زیبا، جذاب و باوقار بود و در قدرت پیشگویی آینده با او شریک بود، هرچند اظهار نمی‌کرد. همچنین از ایزدبانویی به نام یورد، دارای فرزندی به نام ثور شد و ویدار نیز فرزند اودین و گرید است. در روز نبرد فرجامین، راگناروک، اودین بدست گرگ غول‌پیکری به نام فنریر کشته خواهد شد.

اُدین ایزد ترس‌آور جادو، جنگ و خرد بود و برای پیروزی در جنگ‌ها فرا خوانده می‌شد، اما به او ایمان نداشتند و اغلب او را متهم می‌کردند که پیروزی را ناعادلانه عطا می‌کند. گاهی قربانی‌های خونین لازم بود تا خشنودی و رضایت او را به دست آورند. او نه روز گرسنه و تشنه به این سان که با نیزه خودش زخمی نیز شده بود، از ایگدراسیل آویزان ماند (به همین سبب نام ایگدراسیل به درخت جهانی داده شده‌است. ایگ از کنیه‌های اودین و به معنی هراس انگیز است) و پس از این زمان با آموختن نه سرود جادویی و هجده رون، افتاد. از این رو او توانایی این را پیدا کرد تا مردگان را به سخن وادارد و با خردمندترین آن‌ها رایزنی کند.

اُدین در حالی که به ویژه محبوب پادشاهان بود، ایزد شعر و شاعری نیز به شمار می‌رفت; این شاید بدان جهت است که بسیاری از منظومه‌ها شخصیت او را برجسته کرده‌اند. می‌گفتند که خود او به زبان شعر سخن می‌گفت و الهام شاعرانه موهبت او بود. اُدین همچنین ایزد مردگان بود، به ویژه آن‌هایی که به شیوه‌های خاصی جان می‌سپردند. تلف‌شدگان جنگی، مخصوصاً آن‌هایی که با نیزه، سلاح مقدس اُدین کشته می‌شدند گویی خود را به او پیشکش می‌کردند، و دشمنان شکست‌خورده نیز بدو متوسل می‌شدند. افراد اعدامی نیز بدو توسل می‌جستند، چون او می‌توانست آن‌ها را از مرگ برهاند. حلق‌آویز شدن و زخم برداشتن از نیزه، در زمرهٔ شعایر قربانی مربوط به اُدین بود. او در آفرینش زمین به همراه برادرانش ویلی و وه، از یمیر بهره گرفتند تا جهان را پدید آورند. زمین مدور بود و ایزدان، دریای گرداگرد آن را نظم بخشیدند. آن‌ها در طول سواحل، زمین‌ها را به غول‌ها بخشیدند، درون خشکی، از حدقه‌های یمیر، دژی برآوردند و میدگارد، قلمرو آدمیان را درون آن قرار دادند. آنگاه ایزدان آدمیان را آفریدند تا در جهان به سر برند. آنان دو تنهٔ درخت را گرفتند و زن و مرد را از آن‌ها پدید آوردند. اُدین به آفریده‌های جدید، نفس و حیات بخشید، ویلی آگاهی و جنبش، و وه چهره، سخن، شنوایی و بینایی به آن‌ها عطا کرد.

والهالا تالار اودین دارای ساختمان عظیمی بود با درهای بسیار، و لایه‌های شیروانی و کاشی‌ها که از دستهٔ نیزه‌ها و سپرها ساخته شده بود و در آسگارد (سرای کشتگان) قرار داشت. آن‌ها که در نبردها شکست می‌خوردند و به طبقه «اَین‌هریارها» می‌پیوستند، توسط مأموران ویژهٔ اودین به نام والکیری ها برگزیده می‌شدند. این ارواح مؤنث در والهالا منتظر آن‌ها بودند و به فرمان اودین به نبردگاه‌ها می‌شتافتند تا کشته‌شده‌ها را به والهالا برگردانند. تخت نامور او،هیلدزکیالف که هنگام نشستن بر روی آن می‌تواند هر کجا از نه جهان را ببیند، در این تالار جای گرفته است. دو کلاغ به نام‌های هوگین (اندیشه) و مونین (سرشت) هر روز گرد جهان پرواز کرده و برای او رخدادهای جهان را بازگو می‌کنند. دو گرگ به نام‌های جری و فرکی نیز همیشه اودین را همراهی می‌کنند و اودین هر خوراکی را که برای او آورده می‌شود را به این گرگ‌ها می‌دهد زیرا او تنها می انگبین می‌نوشد و نیازی به خوراک ندارد.

اودین نام‌های بیشماری دارد که برخی از آن‌ها در اینجا آورده شده است: اوثین، وُدن، ووتان (چهارشنبه روز اودین بوده و به نام وُدن نامگذاری شده بود، اما کم‌کم به سان کنونی آن در آمده است)، واک، والتام، ایگ (در برخی کتاب‌ها هراس انگیز و برخی جاها اسب اخته! برگردان شده است)، بلیندی ( به معنای کور)، آلفادیر (پدر همگان)، والفادیر (پدر کشتگان)، هانگاگوث (خدای به دار آویختگان) و...

اودین دو گنج ویژه داشت که به دست دورف ها ساخته شده بود: نیزهٔ قدرتمند و ناشکستنی‌اش، گونگیر که هرگز به بی راه نمی‌رود؛ و حلقه زرین جادویی درائوپنیر که هر شب نه انگشتر دیگر با وزن و ارزش مساوی پدید می‌آورد. اُدین همچنین صاحب اسبی فوق‌العاده به نام اسلیپنیر بود که هشت پا داشت و تیزروترین اسب بود و می‌توانست او را در مأموریت‌هایش از آسمان و دریا بگذراند.

اُدین راه درازی را پیمود تا جادوگری بیاموزد. او تنها یک چشم دارد که مانند خورشید می‌درخشد چون در ازای نوشیدن اندکی آب از چاه میمیر که قدرت الهام و آگاهی از آینده به او می‌داد ناگزیر چشم دیگرش را (در برخی متون در برابر فرستادن نسیمی از این چاه) به نگهبان این چاه که میمیر نام دارد بخشیده است. در جایی دیگر اودین در خوانی دشوار می‌انگبین سخن‌سرایی را از یوتون هایم می‌رباید. او همرون‌ها و هم خردی که از چاه خرد به دست آورده و هم می‌انگبین سخن‌سرایی را به انسان‌ها می‌بخشد.

اسطوره شناسی اسکاندیناوی : آس ها ، یوتون ها ، ونیر ها ، نورن ها و جهان‌های نه‌گانه

اساطیر نورس یا اساطیر نوردیک به اسطوره‌های مردم اسکاندیناوی گفته می‌شود. منابع اساطیر نورس برخلاف اساطیر یونان یا مصر محدود هستند و به چند دست‌ نوشته و منظومه محدود می‌شوند که مشهورترین آن‌ها ادای شاعرانه است، اما شکی نیست که در نظر اقوام باستانی شمال، ایزدان و اسطوره‌ها بسیار اهمیت داشتند و بسیاری هم ریشه خاورمیانه‌ای دارند. در عوض به خاطر رواج کافرکیشی از سده دهم میلادی و سلطه وایکینگ‌ها و قبایل ژرمنیدر آن دوره این منابع نسبت به منابع اساطیری دیگر متأخر تر هستند و در برخی موارد جزییات کامل‌ تری دارند


آس ها : آسیر ایزد و آسینجور ایزدبانو

مجموعه خدایان اصلی مردمان نورس که شامل اودین (خدای اصلی) و فرزندان او می‌شده‌است (اودین ماهیتی بسیار متغیر و عجیب داشت گاهی خوب و گاهی بد). خدای مهم دیگر ثور، حامی جنگجویان بود. اما اکثر این خدایان به مفاهیمی چون قدرت‌طلبی و جنگ روی قلمرو بسته بودند. این خدایان اساطیر نورس که اصلی‌ترین دستهٔ آن‌ها را ازیز گفته‌اند به قدرت خدایان اساطیری کهن نبوده‌اند. از جمله آنکه میرا بودند و سیب‌های جوانی جاوید ایدون منبع اصلی نیروی آن‌ها بود.

File:Idun and the Apples.jpg

آس ها یکی از دو گروه اصلی خدایان قبل از مسیحیت، در بین نورس‌ها و دیگر اقوام ژرمنیبه شمار می‌روند. آن‌ها در آسگارد یکی از نه جهان اساطیر نورس که در مرتفع‌ترین و روشن‌ترین شاخه‌های درخت جهان ایگدراسیل قرار داشت، زندگی می‌کردند. در منابع نوردیک،اودین رهبری آن‌ها را به عهده داشت و ایزدانی که تحت رهبری او قرار داشتند عبارتند از: بالدر ایزد زیبایی، براگی ایزد سخنوری، تیر ایزد جنگ، ثور ایزد آذرخش، لوکی ایزد آتش و شرارت، فورستی ایزد قضاوت، ویلی و وه برادران اودین، فریر ایزد باروری که در اصل عضو گروه ونیرها بود، نیورد ایزد دریاها عضو دیگری از ونیرها، هایمدال نگهبان پل بیفروست و هودر ایزد نابینا، و در طرف دیگر ایزدبانوهایی شامل فریا الهه باروری، فریگ همسر زیبای اودین و ایدون، ایزدبانوی نگهدارنده سیب‌های جوانی بودند.

یوتون ها

یوتون‌ها یا ژیان‌ها، یا غول‌ها در برخی نسخه‌ها دشمنان اصلی آس‌ها بودند. اینان بازماندگان غول‌های یخی اولیه بودند و هماورد نهایی خدایان به شمار می‌آمدند.

یوتون (به زبان نروژی باستان: Jötunn یا به صورت جمع jǫtunn) در اساطیر اسکاندیناوی، غول‌هایی از نژاد ارواح طبیعت و دارای نیروهای مافوق انسانی بودند که در یوتون هایم ، یکی از نه بخش جهان در کیهان‌شناسی نورس زندگی می‌کردند. یوتون‌هایم توسط کوه‌های مرتفع و جنگل‌های انبود از میدگارد، سرزمین انسان‌ها جدا شده بود. این غول‌ها به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شدند، اما غول‌های یخی جزو رایج‌ترین آن‌ها به شمار می‌رفتند. پایتخت یوتون‌هایم، شهر اوتگارد نام داشت و به عنوان دژ غول‌های یخی و همچنین خانه ایزد شرارت لوکی به شمار می‌رفت.

با کشته شدن یمیر، کل نژاد غولان یخی به‌جز دو تن در خونش غوطه‌ور گشتند و پس از آن نژاد جدیدی از غولان به وجود آمدند.

ونیرها

دومین گروه خدایان اسکاندیناوی و خویشاوندان آس‌ها بودند. اینان سرزمین خاص خود را داشتند که واناهایمنامیده می‌شد. اینان برای صلح با آسیرها، گروگان مبادله کردند. نیورد پدر آن‌ها بود. ونیرها بیشتر خدایان باروری و زراعت بودند.

ونیرها در اساطیر اسکاندیناوی، یکی از دو گروه خدایان هستند که در ونه‌هایم زندگی می‌کنند. ونیرها ایزدان و ایزدبانوان باروری، حاصلخیزی و خرد هستند که می‌توانند آینده را پیشگویی کنند. نام دنیای ونه‌هایم از نام اینان گرفته شده‌است. آن‌ها به عنوان آورندهٔ سلامتی، جوانی، باروری، بخت و ثروت و استادان سحر و جادو در نظر گرفته می‌شدند. ازجمله ونیرها می‌توان به فریا، فری ونیورد اشاره کرد.

پس از جنگ آسیر و ونیر، که بین آسیرها و ونیرها به وقوع پیوست، ونیرها به آسیرها ملحق شدند و حتی در بسیاری مواقع آن‌ها را با آسیرها یکی می‌پنداشتند. در تفسیرات بیان شده، برای اطمینان از برقراری این صلح گروگان‌هایی در میان خود داد و ستد کردند. ونیرها بلندآوازه‌ترین ایزدان خود شامل نیورد و فرزندانش را ارسال کردند و در مقابل آسیرها هونیر، مردی بلندقامت و خوشرو را به همراه میمیر، خردمندترین مرد در میان آسیرها را فرستادند.

نورن ها

نورن‌ها در اساطیر اسکاندیناوی نیمه الهگان، یا فرشتگان سرنوشت هستند. این سه خواهر به نام‌های اورد (به معنی سرنوشت)، ورداندی (بایستگی و ضرورت) و اسکولد (زمان حال) هم سرنوشت انسان‌ها و هم سرنوشت خدایان و هم جریان‌های طبیعی و دائمی کیهان را کنترل می‌کنند.

نورنها (Norns) در اساطیر اسکاندیناوی نیمه الهگان، یا فرشتگان سرنوشت هستند. این سه خواهر هم سرنوشت انسان‌ها و هم سرنوشت خدایان و هم جریانهای طبیعی و دائمی کیهان را کنترل می‌کنند. آنها همچنین نگهبان چاه سرنوشت، اورداربرونر، در زیر یکی از ریشه‌های ایگدراسیل در آسگارد هستند.

وظیفه و ماموریت مهم دیگر نورن‌ها مراقبت و رسیدگی به ایگدراسیل است. از آنجا که این درخت همواره در معرض خطر قرار دارد و در حال فساد است، نورن‌ها با پاشیدن گل و آب چاه سرنوشت، سعی در توقف و یا حد اقل کند کردن این روند دارند.

در بعضی روایت ها، نورن‌ها همچنین در امر وضع حمل و تولد نوزاد به مادر و فرزند کمک می‌کردند، و در بعضی موارد چنین تصور می‌شده که هر شخص، نورن مخصوص به خود را دارد.

کیهان شناسی، جهان‌های نه‌گانه

در اساطیر نورس نُه جهان گوناگون وجود دارد، که گرداگرد درخت جهان،ایگدراسیل، گسترده شده‌اند. این نه جهان به صورت گروهی در اشعار ادای شاعرانه ذکر شده‌اند. با این حال در هیچ یک از منابع، لیست دقیقی از اینکه کدام جهان‌ها شامل این تعداد می‌شدند را نداده است.

  • آسگاردÁsgarðr، اولین طبقه، زیستگاه آسیرها، که با پل بیفروست به جهان‌های دیگر پیوند داشت.
  آسگارد که در میان نه بخش جهان بالاتر از دیگران و در آسمان جای دارد، با دیواری بلند از سنگ‌های بزرگ محافظت می‌شود. دیوار آسگارد توسط یکی از یوتون‌ها به نام بلاست (یا هریمثورز) ساخته شد. اودین و همسرش فریگ فرمانروایان آسگارد به شمار می‌رفتند.

 تالاری به نام والهالا نیز در آسگارد ساخته شده‌است که در آن جنگجویان کشته شده،اینهریار، در انتظار نبرد نهایی، راگناروک، به سر می‌برند. سرزمین آسگارد و میدگارد، اقامتگاه انسان‌ها بوسیلهٔ پل رنگین‌کمان بفروستبه یکدیگر متصل هستند.در میان آسگارد دشت بزرگ ایداوول یا ایدا جای دارد که خدایان در این دشت در تالاری به نام گلادرهایم و ایزدبانوان در تالاری به نام وینگولف جمع شده و مورد موضوعات مهم به تصمیم‌گیری می‌پردازند. خدایان همچنین هر روز بر سر چاه سرنوشت، اورداربرونر که در زیر ریشهٔ ایگدراسیل در آسگارد است به گفتگو می‌پردازند.

  • الف‌هایمÁlfheimr ، زیستگاه الف ها
File:Ängsälvor - Nils Blommér 1850.jpg

الف‌هایم در بالاترین طبقه جهان نورس، در کنار آسگارد و واناهایم قرار دارد. فریر ایزد نژاد ونیرها، فرمانروای الف‌هایم و الف‌های روشنایی به شمار می‌رفت. الف‌هایم، اِلف‌های روشنایی و حتی اِلف‌های تاریکی سرزمین سوارتالف‌هایم، هرگز در منابع و افسانه‌های ژرمن و نورس شرکت نداشته‌اند و فقط نام آن‌ها در حال عبور از چندین مکان ذکر شده‌است.اِلف‌های روشنایی موجودات زیبایی بودند و به عنوان فرشتگان نگهبان ایزد فریر به شمار می‌رفتند. آن‌ها همچنین ایزدان جزئی طبیعت و باروری بودند و می‌توانستند با دانشی که از قدرت‌های جادویی داشتند به انسان‌ها کمک، و یا مانع کار آن‌ها شوند.

  • ونه‌هایم Vanaheimr، سرزمین ایزدان و ایزدبانوان نژاد ونیر
 هیچکس به طور دقیق نمی‌داند این سرزمین کجا واقع شده‌ و حتی چگونه به نظر می‌رسد، اما در برخی منابع، واناهایم در غرب آسگارد، بالاترین سطح جهان قرار دارد. این تنها سرنخی است که از «لوکاسنا» یکی از اشعار ذکر شده در ادای شاعرانه در دست می‌باشد که در آن گفته شده: وقتی نیورد ایزد دریاها، پس از جنگ آسیر و ونیر به عنوان گروگان از سمت شرق به سوی آسگارد به راه افتاد، می‌توان نتیجه گرفت واناهایم جایی در سمت غرب آسگارد واقع شده‌است.
  • میدگاردMiðgarðr، سرزمین میانه، سرزمین و اقامت‌گاه انسان‌ها
Map of Midgard by ullakko

 میدگارد تنها سرزمین قابل مشاهده در بین نه جهان بود. بر طبق افسانه‌ها، میدگارد از به هم پیوستن اندام یمیر، اولین مخلوق اساطیر اسکاندیناوی پس از کشته شدنش توسط اودین و برادرانش به منظور محافظت از بشریت در مقابل غول‌ها درست شده‌است. ایزدان با حمل پیکر عظیم‌الجثه او به داخل گینونگاگپ، زمین را از گوشت تن و صخره‌ها را از استخوانش پدید آوردند. آن‌ها تخته سنگ‌ها و قلوه سنگ‌ها را از دندان‌ها و استخوان‌پاره‌های تن او پدید آوردند، خونش را به دریاچه‌ها و دریا، جمجمه‌اش را به آسمان فراز زمین بدل کردند و از چهار سو، چهار کوتوله (شمال، جنوب، شرق و غرب) در هر سمت گماردند تا جهان را نگه دارند. آن‌ها گیاهان و درختان را از موی یمیر برآوردند و مغز او را بر آسمان پاشیدند تا ابرها را پدید آورد و در انتها از ابروهایش میدگارد، سرزمین انسان‌ها را خلق کردند.

میدگارد یکی از جهان‌های میانی در ایگدراسیل به شمار می‌رفت و در زیر آسگارد، اقامتگاه ایزدان جنگاور اسکاندیناوی قرار دارد و در نیمه‌راه از شمال مابین نیفل‌هایم، سرزمین یخ و در جنوب آن موسپل‌هایم، منطقه آتش قرار گرفته بود. میدگارد و آسگارد بوسیلهٔ پل رنگین‌کمان بیفروست به یکدیگر متصل هستند.میدگارد توسط اقیانوس عظیم صعب‌العبوری احاطه شده بود. در داخل آب‌های این اقیانوس ماری عظیم‌الجثه به نام یورمونگاند زندگی می‌کرد. این مار آنچنان رشد کرده و بزرگ شد، که دورتادور زمین را گرفت و سرش به دمش رسید.

  • یوتون‌هایمJötunheimr، یا اوت‌گارد زیستگاه یوتون‌ها یا غول‌های یخی، دشمنان آسیرها

.یوتون‌هایم در بخش میانی کیهان‌شناسی نورس‌ها قرار داشت و توسط کوه‌های مرتفع و جنگل‌های انبوه از میدگارد، سرزمین انسان‌ها جدا شده بود. این سرزمین در مناطقی پوشیده از برف و خارجی‌ترین سواحل اقیانوس‌ها قرار داشت. یوتون‌هایم و آسگارد اقامتگاه ایزدان، بوسیلهٔ رود ایوینگ که هرگز یخ نمی‌بست از یکدیگر جدا می‌شدند. چاه الهام و آگاهی میمیر نیز در یوتون‌هایم، زیر ریشه‌های درخت جهان ایگدراسیل واقع شده‌است.

سرزمین یوتون‌هایم بیشتر شامل سنگ، بیابان‌ها و پوشیده از جنگل‌های انبوه است، و غول‌ها غذای مورد نیاز خود را از ماهی‌های رودخانه و حیوانات جنگل تأمین می‌نمودند چون زمین حاصلخیزی در یوتون‌هایم وجود نداشت. تمام این جهان از جسد اولین یوتون به نام یمیر، که توسط اودین و برادرانش کشته شده بود، به وجود آمده است. یوتون‌هایم توسط ثریم، پادشاه ترسناک غولان یخی فرمانروایی می‌شد. لوکی ایزد شرارت نیز زاده این سرزمین است، اما بعدها توسط آسیر‌ها پذیرفته شده و در آسگارد ساکن شد. قلعه اوت‌گارد بسیار بزرگ بود به طوری که نوک آن به سختی قابل مشاهده بود و دور تا دور اقامتگاه غولان را پوشش داده بود. این قلعه توسط لوکی فرمانروایی می‌شد. قلعهٔ دیگر «گاستراپنیر» خانه ماده غولی به نام منگلاد بود

  • سوارتالف‌هایمsvartálfaheimr، جایگاه زندگی دورف‌ها که برخی مواقع به آن‌ها اِلف‌های تاریکی نیز می‌گویند
 این جهان از کرم‌های خارج شده از گوشت یمیر بوجود آمده‌است. اِلف‌های تاریکی از خورشید بیزار بودند در نتیجه قلمرو آن‌ها در زیرزمین و لا‌به‌لای سنگ‌ها بود. آن‌ها ظاهری زشت داشتند و برای انسان‌ها موجبات دردسر بودند و به عنوان موجوداتی بسیار آزاردهنده توصیف شده‌اند. به بیان ساده‌تر آن‌ها چیزی جز دردسر نبودند. بسیاری از نورس‌ها تصور می‌کردند اِلف‌های تاریکی مسئول کابوس‌هایشان هستند. از دید شمالی‌ها به این نوع اِلف‌ها مادیان می‌گفتند. مادیان‌ها بر روی سینهٔ فرد در حال خواب می‌نشستند و رویاهای بد را در گوش فرد زمزمه می‌کردند
  • موسپل‌هایمMúspellsheimr، جهان آتش، سرزمین موسپل آتشین شمشیر که سورت فرمانروای آن بود

موسپل‌هایم منطقه‌ای گرم و سوزان، پر از گدازه، شعله‌های آتش، جرقه و دوده بود. این سرزمین در جهت مخالف جهان برف و یخ نیفل‌هایم قرار داشت که بدین سبب یخ‌های واقع در نیفل‌هایم توسط بادهای گرم سرزمین سوزان موسپل‌هایم بوجود آمده بود. یخ‌ها به ذوب شدن خود ادامه می‌دادند و از قطرات آن‌ها اولین مخلوق زنده، یمیر پدید آمد.این سرزمین توسط سورت و همسرش سینمارا فرمانروایی می‌شد. سورت در نبرد نهایی راگناروک درخت جهان ایگدراسیل را توسط شمشیر سوزانش به آتش کشیده و یکی از خدایان نژاد ونیر به نام فریر را از پا در می‌آورد.

  • نیفل‌هایم Niflheimr، یکی از جهان‌های زیرین، جهان برف و یخ و تاریکی
 این جهان در دوردست‌ترین مناطق شمالی گینونگاگپ از یخ و مه پوشیده شده‌است. نیفل‌هایم دارای نه رودخانهٔ یخی است و سردترین و تاریکترین سرزمین در جهان به شمار می‌رود. این سرزمین در زیر سومین ریشه ایگدراسیل و بر فراز چشمه‌ای است که به هورگلمیر مشهور است و گفته شده یازده رودخانه به نام الیواگار از آن سرچشمه می‌گیرند، که توسط اژدهای بزرگ نیدهاگ محافظت می‌شوند. آب الیواگار از طریق دامنه کوه‌ها به دشت‌های گینونگاگپ جریان پیدا می‌کند که در آنجا منجمد و تبدیل به یخ می‌شوند، و همین مسئله دلیل سرمای بیش از حد در دشت‌های شمالی است. هنگامی که ایگدراسیل، درخت جهان رشد کرده و سر به آسمان کشید، یکی از سه ریشه بزرگ خود را برای جذب آب چشمه‌های هورگلمیر در نیفل‌هایم قرار داد. یمیر که پدر تمام غول‌های نژاد یخ به شمار می‌رفت، از ذوب شدن یخ‌های واقع در نیفل‌هایم بوجود آمده بود
  • هل‌هایمHelheimr، دوزخ نوردیک. سرزمین مردگان و همیشه سرما، گستره فرمانروایی هل.

هل‌هایم توسط ایزدبانوی هل، دختر ایزد شرارت لوکی و غولی مؤنث به نام آنگربودا فرمانروایی می‌شد. این مکان سرد و تاریک هشتمین واحد در طبقات نه‌گانه کیهان‌شناسی نورس‌ها و خانه‌ای برای مردگان بود که در مرز بین جهان نیفل‌هایم پایین‌ترین طبقه در عالم نورس‌ها و سوارتالف‌هایم قرار داشت. به دلیل وجود رود گول که از چشمه‌های الیواگار سرازیر شده و هل‌هایم را دور می‌زد، هیچ کس قادر به ترک این مکان نبود. وقتی کسی پا به هل‌هایم می‌گذاشت، اگر خدا هم بود دیگر نمی‌توانست از آنجا خارج شود. انسان‌های گناهکار و افرادی که براثر بیماری و کهولت سن جان خود را از دست داده‌اند بههل‌هایم فرستاده می‌شدند، در طرف دیگر کسانی که با شجاعت در میدان نبرد کشته شده بودند به والهالا اعزام می‌شدند. دروازهٔ ورود به این سرزمین توسط سگی نگهبان به نام گارممحافظت می‌شد و غول «Hraesvelg» به شکل عقابی بر لبهٔ این جهان نشسته و نظاره‌گر هل‌هایم بود.


عناصر اربعه داستانی

داستان ها هنوز هم با نظریه ی عناصر اربعه سازگارند و احتیاجی به جدول مندلیف ندارند . با هم این مطلب رو می خونیم تا بفهمیم ،عنصر داستانی که می نویسید یا می خونید چیه؟
عناصر اربعه ی داستان ها

هوا ( رازآمیزی)

زمین ( پس زمینه)

آب ( شخصیت)

آتش ( پیش آمد )
انتخاب شما ، سمت و سوی علاقه تان را نشان می دهد . برای نوشتن باید بر همان عنصری که در داستان شما قوی تر است ، متمرکز شوید . البته نه به این معنا که بقیه را در نظر نگیرید بلکه باید بدین وسیله “صدای دلتان” و نقاط قوتتان را پیدا کنید . همه ی داستان ها به یک طرح قوی نیازمندند . پس باید فراموش نکنیم که مشخص کردن نوع قصه ای که می خواهید بنویسید با طرح ریزی داستان فرق می کند . اگرچه همین موضوع هم می تواند برای انتخاب طرح مناسب تر به شما کمک کند.
~~~
هوا – رازآمیزی


هوا پرسش گر است
اگر طرح داستان شما بر یک پرسش ، یا یک حقیقت در حال کشف یا پیدا کردن سرنخ ها و یا جستجوی فردی متمرکز شده ، باید بگوییم که عنصر قالب شما رازآمیزی است . داستانتان با پرسشی شروع می شود و با پاسخی به اتمام می رسد . همه ی رازآمیز ها مثل داستان های ماجراجویانه از قالب تعقیب و گریز پیروی می کنند .
مثال ها :

Sherlock Holmes (شرلوک هلمز)The Da Vinci Code ( راز داوینچی)Animal Farm (مزرعه ی حیوانات)The Firm (رمانی از جان گریشام)The Fugitive (نمایشنامه ای از نویسنده ی ایتالیایی ؛ اوگو بتی)Black & Blue ( داستانی جنایی از یان رنکین )The Star ( داستانی کوتاه از آرتور سی کلارک )The Poet ( رمانی از نویسنده ی آمریکایی مایکل کانلی)The Hunt for Red October ( داستانی از تام کلنسی )The Colour of Magic (کمیک فانتزی از تری پرچت )The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy ( قسمت اول سه گانه ی راهنمای مسافران مجانی کهکشان )

چه راهی را برای نقل این داستان ها انتخاب کنیم ؟ شما احتیاج به کاراکتری دارید که بفهمد : که ، چگونه و چرا کاری انجام شده . پیشنهاد می کنم که داستانتان را هم از منظر قهرمان و هم ضد قهرمان تعریف کنید
زمین – پس زمینه


زمین تجربه گر است
اگر طرح داستان شما بر پایه ی دنیایی که ساختید است ، پس زمینه مهمترین عنصر شماست . کاراکتر شما به “ دنیا”یی تازه سفر می کند ، تغییر می کند و نهایتن بر ماندن یا برگشتن تصمیم می گیرد . داستان با رسیدن قهرمان به زمینه شروع می شود و با رفتنش به پایان می رسد . بعضی از داستان های علمی تخیلی یا فانتزی از این قبیلند . داستان های تاریخی ، سفرنامه ای و پیشگویانه هم می توانند از این نوع باشند .
مثال ها :

Robinson Crusoe (رابینسون کروزوئه)Alice in Wonderland (آلیس در سرزمین عجایب)Treasure Island (جزیره ی گنج)Gulliver’s Travels (سفرهای گالیور)Charlie & The Chocolate Factory (چارلی و کارخانه ی شکلات سازی)The Wizard of Oz (جادوگر از)The Magic Faraway Tree ( ادبیات کودک)The Heart of Darkness ( دل تاریکی اثر جوزف کنراد)The Fountainhead ( سرچشمه از آین راد)Shogun (رمانی از جیمز کلاول)Mort ( از مجموعه ی Diskworld تری پرچت)On the Road (در جاده اثر جک کرواک)Spud ( داستانی از نویسنده ی اهل آفریقای جنوبی جان فن دورویت)

چه راهی را برای نقل این داستان ها انتخاب کنیم ؟شما نیاز به کاراکتری دارید که آفریده ی شما را کشف و جست و جو کند . بهتر است که داستان را از نگاه شخصیت همان شخصیت نقل کنید .
آب – شخصیت


آب احساس می کند .
اگر طرح داستان شما درباره ی فردی است که شخصیتش تغییر می کند ، آب عنصر شماست . در چنین داستان هایی رول قهرمان قصه در اجتماع عوض می شود . احتمالن داستانتان وقتی اغاز می شود که شخصیت اصلی بسیار ناراضی است و تصمیم به تغییر می گیرد . این داستان ها وقتی به پایان می رسند که کاراکتر یا نقشی جدید بپذیرد و یا در همان کسوت قبلی باقی بماند . کاراکتر در پایان چنین کتابی هم می تواند خشنود باشد و هم ناخشنود ، بسته به این که داستان چگونه به پایان برسد .
مثال ها :

The Great Gatsby( گتسبی بزرگ )Pride & Prejudice ( غرور و تعصب )Gone with the Wind( برباد رفته )The Old Man & The Sea( پیرمرد و دریا )To Kill A Mockingbird( کشتن مرغ مقلد)The French Lieutenant’s Woman (رمان تاریخی پست مدرن از جان فاولز)The Prince of Tides ( رمانی از پت کنرای)A Man in Full ( رمانی از تام ولف)Room ( اتاق ، رمان تربیتی یا بیلدونگزرمان اثر اما داناهیو)The Pilot’s Wife ( رمانی از آنیتا شریو)Emma ( اما اثر جین استن)White Oleander ( رمان تربیتی از ژانت فیتچ)I Know This Much is True ( رمانی از والی لامب)

چه راهی را برای نقل این داستان ها انتخاب کنیم ؟ شما به مشاهده ی تغییر یک شخصیت نیازمندید پس بهتر است که داستانتان را از منظر همان کاراکتر و بصورت اول شخص یا سوم شخص بازگو کنید . استفاده از زاویه دید شخصیت های دیگر به داستانتان عمق ، بافت و رازآمیزی می بخشد .
آتش – پیش آمد


آتش عمل گر است
اگر طرح داستان شما بر پایه ی “رخداد”ی است که دنیا را به جای بدتری تبدیل می کند ، آتش عنصر شماست . داستانتان با دریافت یک تهدید شروع می شود و با سیاحتی پیش می رود که سر آخر منجر به مبارزه ی نهایی می شود . چنین داستان هایی وقتی به پایان می رسند که نظمی نوین حکمفرما شود و یا نظم قدیمی از پس هرج و مرج ها بازگردد . تمام داستان های فانتزی و علمی تخیلی بر بنیان عنصر “پیش امد” بنا می شوند . قهرمان چنین قصه ای فردی است که برای نجات دنیا باید کسی یا چیزی را پیدا کند . گاهی هم خود قهرمان داستان ناجی اصلی است .
مثال ها :

Lord of the Rings ( ارباب حلقه ها)Harry Potter (هری پاتر)Twilight (توآیلایت)The Godfather( پدر خوانده )Macbeth( مکبث)Artemis Fowl( آرتیمیس فاول)The Hunger Games( بازی گرسنگان)Star Wars (جنگ ستارگان)Mad Max ( فیلم اکشن دیستوپیایی به کارگردانی جرج میلر و با بازی مل گیبسون )The Witch & The Wardrobe ( شیر ، کمد و جادوگر ، اولین کتاب از سری نارنیا اثر سی اس لوییس)The Count of Monte Christo ( کنت دو مونت کریستو از الکساندر دوما)The Lion ( رمانی از نویسنده ی فرانسوی ژوزف کسل)The Stand ( ایستادگی ، رمان فانتزیترسناک – پسارستاخیزی از استیفن کینگ )Dune ( تل ماسه ، نام هشت گانه ی علمی تخیلی فرانک هربرت )

چه راهی را برای نقل این داستان ها انتخاب کنیم ؟ شاید بزرگترین اشتباه برای نقل این داستان ها استفاده از راوی باشد . زاویه دیدی که از نگاه شخصیت های قصه باشد ، داستانتان را قوی تر خواهد کرد . آن چیزهایی که او می داند و او می فهمد ، راهنمای ما خواهد بود . نکته ی مهم این جاست که برای این که ادامه ی قصه برای خواننده مهم باشد ، باید همین کاراکتر را برای او پراهمیت کنیم .
~~~
آیا عنصر پنجمی هم هست ؟
پرتگاه – مشهور به دوزخ خوانندگان
این عنصر مخصوص داستان هایی است که باید آنها را با ارزش بخوانیم ولی در خفا می دانیم که این طور نیست . شاید به این دلیل که راهی برای تشریحشان نیست .
مثال ها :

The Lord of the Flies (سالار مگس ها)Catcher in the Rye (ناتور دشت)July’s People (خانواده ی ژوئیه اثر نادین گوردیمر)The God of Small Things ( خدای چیزهای کوچک اثر سوزانا آروندهاتی رو)The Reader ( کتاب خوان اثر نویسنده و قاضی آلمانی برنهارد شلینک )

***

البته تشخیص عنصر اصلی بعضی داستان ها ساده تر است . مثلن سریال Breaking Bad به وضوح از عنصر آب است . شروع و پایان داستان بیشتر از همه چیز بر تحولاتی که والتر گذرانده ، به چشم می ایند . خب الیته همیشه ی همیشه هم تشخیص این مسئله آسان نیست . مثلن داستان Game of Thrones از آتش تشکیل شده ولی هوا و زمین و آب هم به فراوانی در حجم داستان به کار بسته شده اند . یعنی جدا از رخدادهای داستان که عمده جذابیت آن هستند ، ما با شخصیت هایی که تغییر می کنند ، سرزمین های جدید و رازهایی که کند و کاو می شوند ، رو به رو می شویم . مختارید که هر داستان دیگری را به این فهرست اضافه کنید. نظرتان درباره ی داستان ها دیگر چیست ؟عنصر اصلی اکثر نوشته های خودتان چیست؟

تابلو اعلانات

    

ممنون به خاطر 6400 تا بازدید.
در این وبلاگ فقط کتابایی رو میذارم که خودم خوندم و تمام پست های قبلی هم ویرایش میشن.
معرفی کتاب و پست های موسیقی و فیلم و سریال به خصوص انیمه هم در دستور کار جدیده.
دانلود نرم افزار های موردنیاز و یا معرفی شده:
Calibre

E-Book Manager
Sumatra PDF

PDF, CBr and Djvu Reader
WinRAR 5.10
Zipper
PDF Split-Merge v2.2

PDF Editer
Cbr Reader

انیمه دفترچه مرگ Death Note

یه انیمه خیلی باحال که میتونه کاملا معتادتون کنه منو که معتاد کرد کامل.
اصل داستان در مورد پسری به نام یاگامی لایت که دفترچه مرگ یه شینیگامی یا خدای مرگ رو پیدا میکنه که 
اگه اسم یه نفر توش نوشته بشه و نویسنده اسم چهره رو توی ذهنش بیاره ، بعد از 40 ثانیه شخص میمیره.
لایت از دفترچه برای کشتن مجرم ها استفاده میکنه و تبدیل به کیرا یا قاتل میشه.

11/19/2014 6:32 AM 65453956 Death Note E01.mkv
11/19/2014 6:32 AM 65450687 Death Note E02.mkv
11/19/2014 6:32 AM 65458588 Death Note E03.mkv
11/19/2014 6:32 AM 62190317 Death Note E04 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62261846 Death Note E05 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62308035 Death Note E06 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62316521 Death Note E07 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62287879 Death Note E08 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62210230 Death Note E09 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62227579 Death Note E10 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62205918 Death Note E11 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62204806 Death Note E12 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62272580 Death Note E13 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62261817 Death Note E14 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62264234 Death Note E15 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62286382 Death Note E16 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62226596 Death Note E17 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62231445 Death Note E18 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62216361 Death Note E19 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62234580 Death Note E20 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62274009 Death Note E21 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62276027 Death Note E22 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62231984 Death Note E23 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62344241 Death Note E24 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62222033 Death Note E25 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62220342 Death Note E26 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62251060 Death Note E27 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62215326 Death Note E28 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62238786 Death Note E29 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62214579 Death Note E30 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62220635 Death Note E31 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62227869 Death Note E32 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62221156 Death Note E33 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62206967 Death Note E34 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62237386 Death Note E35 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62211113 Death Note E36 .mkv
11/19/2014 6:32 AM 62236411 Death Note E37 .mkv
قسم میخورم هرگز فراموشش نمیکنید
夜神月

پنگوئن: رنج و تبعیض Penguin: Pain & Prejudice |

یه سری کمیک که توسط فانتزی کمیک ترجمه میشه.خیلی بیشتر از بتمن از ازوالد خوشم میاد.

تصویری از درد، رنج و تبعیض یکی از منحرف ترین و بزرگترین دشمنان بتمن. اُزوالد چسترفیلد کابل‌پات. که چطور پنگوئن از یک کودک معصوم در نگاه مادرش به رهبر خلافکاران زیرزمینی و دشمن شوالیه شنل پوش تبدیل شد؟ این سری کمیک در کنار پاسخ به این سوال ویترینی از دنیای بی‌رحمی است که ان بیرون انتظار کودکی عجیب‌الخلقه و گنگستری عاشق را میکشد

قسمت اول: دنیای سرد

Penguin - Pain & Predjudice #1

قسمت دوم:پسرخوشگله

Penguin - Pain & Predjudice #2

قسمت سوم:عشق کور

Penguin - Pain & Predjudice #3

قسمت چهارم: تمرین فرار کنید!

برای خواندن Cbr میتونید از این دو نرم افزار کمک بگیرید

 CDisplay یا ComicRack

و بالاخره پرسی جکسون و خدایان یونان

بالاخره عزمم رو جزم کردمو رفتم سراغ پرسی جکسون. خوب نه میشه گفت خوب نه میشه گفت بد. داستانش هم جالبه و هم گاهی اوقات فوق العاده خسته کننده. کلا احساسات متناقضی رو در من برانگیخت.

از یه طرف میخواستم تموم شه و از یه طرف حوصلم رو سر میبرد.

تجربه جدیدی بود.

داستان در مورد پسری به اسم پرسی جکسونه که بیش فعالی و خوانش پریشی داره و به همین دلیل هر سال از مدرسه اخراج میشه اما با فهمیدن این که یه نیمه خداست مشکلات خیلی بیشتری از اخراج از مدرسه پیدا میکنه



جلد یک :دزد اذرخش   جلد دو: دریای هیولا ها    جلد سه:طلسم تیتان  جلد چهار: نبرد لابیرنت  

جلد پنجم: اخرین المپی